Jaarrekening 2018

Onderwijs

Wat is gerealiseerd?

Wat is gerealiseerd?

Activiteiten

Wat is gerealiseerd?

Kwalitatief goed en financieel gezond openbaar basisonderwijs

Beoordeling periodieke rapportages Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ).

In 2018 zijn de volgende documenten ontvangen en beoordeeld:
1. jaarrekening/bestuursverslag 2017;
2. begroting 2018.
Een afschrift van deze documenten is naar de gemeenteraad gezonden.
In 2018 hebben de in STOPOZ deelnemende gemeenten eenmaal gezamenlijk overleg gevoerd met de raad van toezicht en het bestuur van STOPOZ. De voor de scholen en gemeenten relevante zaken zijn toen besproken.

Bekostiging van noodzakelijke voorzieningen in de huisvesting

Vaststellen van een Integraal Huisvestings-plan Onderwijs.

In januari 2018 heeft het college het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) 2019-2034 vastgesteld. In maart 2018 heeft de gemeenteraad met betrekking tot dit plan het volgende besloten:
1. Kennis te nemen van het door het college vastgestelde IHP;
2. Dit IHP te beschouwen als strategisch kader voor het beleid m.b.t. onderwijshuisvesting binnen de gemeente Bloemendaal;
3. Opdracht te geven om een afweging en voorstel te maken - met inachtneming van de totale financiële positie van de gemeente - ten aanzien van de financiële gevolgen van dit IHPO voor de begroting 2019 en de meerjarenbegroting 2020-2022.
Punt 2 dient nog een 'vertaling' te krijgen in een aangepaste Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs.

Onderwijsondersteuning en leerling zaken

Ondersteuning leerkrachten en directies.

De ondersteuning heeft vorm gekregen door gemeentelijke bijdragen in de kosten van:

  • vakdocenten gymnastiek basisscholen
  • praktisch verkeersexamen basisscholen
  • bezoek Anne Frankhuis door basisscholen
  • Internationale Taalklas (ITK) Haarlem

Stimuleren schooldeelname.

De schooldeelname is gestimuleerd door:
- Strikte uitvoering van de Leerplichtwet
- Regeling leerlingenvervoer. Hiervan is door ca.60 leerlingen gebruik gemaakt
- School logopedie

Stimuleren deelname voorschoolse voorzieningen.

De gemeente heeft het voor peuters en kleuters met een taalachterstand mogelijk gemaakt Voorschoolse (kinderopvang-organisaties) of Vroegschoolse (groepen 1 en 2) te krijgen. Door het consultatiebureau is bepaald voor welke kinderen dit van belang is. De educatie richt zich op (achterstanden) in taal en rekenen, maar ook op het ontwikkelen van motorische en sociaal emotionele probleem. Doel is te voorkomen dat kinderen met een taalachterstand aan het basisonderwijs beginnen.
De van het rijk ontvangen subsidie is in 2018 concreet besteed aan:

  • VVE-plaatsingen op kinderdagverblijven
  • Kosten toeleidingsmonitor GGD
  • nabetaling subsidie peuterspeelzalen 2017