Jaarrekening 2018

Lokale heffingen

Overzicht per heffing

Overzicht per heffing

Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen onroerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld. De waarde die op het aanslagbiljet 2018 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2017.

Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden ter zake van binnen de gemeente gelegen roerende zaken twee directe belastingen geheven: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. Op basis van de wet WOZ wordt van elke individuele roerende zaak de waarde per 1 januari van ieder kalenderjaar vastgesteld.
Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van de vastgestelde waarde van de (niet) woning. De waarde die op het aanslagbiljet 2018 staat vermeld, is de waarde per waardepeildatum 1-1-2017.

Tabel overzicht (on)roerende zaakbelastingen (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Eigenaren woningen

6.396.818

6.501.316

6.610.120

Eigenaren niet-woningen

868.888

913.850

1.046.712

Gebruikers niet-woningen

402.418

451.571

459.409

Roerende zaakbelasting

1.241

1.266

1.172

Tarieven

2017

2018

Eigenaren woningen

0,1118%

0,1054%

Eigenaren niet-woningen

0,2759%

0,2913%

Gebruikers niet-woningen

0,1645%

0,1957%

Normpercentages ministerie BZK (mei-circulaire).

2017

2018

OZB eigenaren woning

0,1107%

0,1054%

OZB eigenaren niet-woningen

0,1563%

0,1562%

OZB gebruikers niet-woningen

0,1260%

0,1259%

Totaal ozb niet-woningen

0,2823%

0,2821%

Uit deze tabel komt naar voren dat het Bloemendaalse tarief 2018 voor de OZB eigenaren woning gelijk is aan het normpercentage en de tarieven eigenaren en gebruikers van niet woningen boven het normpercentage voor 2018 ligt.

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen. De geraamde opbrengst wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van het aantal m3 afvalwater van de gebruiker. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basis-tarief per m3 gehanteerd. De staffel kent een fijne opbouw en spreiding voor de grootverbruikers, in de regel bedrijven, waarbij minder watergebruik wordt beloond en zodoende invulling wordt gegeven aan het profijtbeginsel. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de WOZ waarde. De rioolheffing is gebaseerd op het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan Bloemendaal 2017-2021 (VGRP) dat in de raad van 28 september 2017 is vastgesteld. Tevens is een overzicht van baten en lasten opgenomen welke inzicht geeft in de toegerekende taakvelden van zowel de directe lasten als de indirecte lasten overhead en renteomslag.

Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €).

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Woningen

2.261.561

2.453.418

2.353.275

Niet-woningen

247.774

251.966

300.301

Dekkingspercentage

90,9

96

88,5

Tarieven

2017

2018

Eigenaren woningen

0,01689%

0,01592%

Eigenaren niet-woningen

0,02980%

0,03208%

Gebruik 1-250 m3

128,12

132,62

Gebruik 251-500 m3

128,12+1,50 var.

132,62+1,55 var.

Gebruik 501-1.000 m3

503,12+1,23 var.

520,77+1,27 var.

Gebruik 1.001-5.000 m3

1.118,12+1,18 var.

1.157,35+1,22 var.

Gebruik 5.001-10.000 m3

5.838,12+0,86 var.

6.042,98+0,89 var.

Gebruik10.001-20.000 m3

10.138,12+0,54 var.

10.493,86+0,56 var.

Gebruik meer dan 20.000 m3

15.538,12+0,27 var.

16.083,34+0,28 var.

Aansluitingen

2017

2018

Riool gebruik woning

9.217

9.611

Riool gebruik niet woning

471

468

Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing

%

Kosten taakveld 7.2 Riolering, incl. omslagrente

-2.461.452

Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer

-145.154

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

-30.258

Inkomsten taakveld 7.2 Riolering, excl. heffingen

189.688

Inkomsten taakveld 0.10 Mutaties reserves

147.956

TToe te rekenen kosten:

Overhead incl. omslagrente

-239.008

BTW

-460.214

Opbrengst heffingen

2.653.576

Dekkingspercentage

88,5%

Het taakveld 7.2 Riolering vormt de kern van de directe lasten van de kostenonderbouwing voor de rioolheffing. Onder dit taakveld vallen de kosten ter bestrijding van de kosten die voor de gemeente verbonden zijn aan:

  • De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, alsmede de zuivering van huishoudelijk afvalwater; en
  • De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde hemelwater, alsmede het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit riolering. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.  

De rioolheffing wordt zowel aan eigenaren als aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Rioolheffing en om die reden van de kostenonderbouwing van de rioolheffing.

Het taakveld 7.2 Riolering heeft ook directe inkomsten zoals de verhuur van pompinstallaties en een bijdrage van de gemeente Hillegom. Daarnaast zijn enkele rioolinvesteringen in het verleden met dekkingsreserves opgevangen. De onttrekkingen uit de reserves dienen ter dekking van de afschrijvingslasten.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de rioolheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 228a, derde lid, van de Gemeentewet de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de rioolexploitatie toegerekend.

Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en GFT-afval in de gehele gemeente wordt alternerend ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Afvalstoffenheffing

2.639.917

2.679.655

2.708.306

Dekkingspercentage

98

100

91,9

Tarieven

2017

2018

Verzamelcontainer

220,04

224,44

Restafvalcontainer 140 liter

220,04

224,44

Restafvalcontainer 240 liter

321,43

327,86

Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing

%

Kosten taakveld 7.3 Afval, incl. omslagrente

-2.474.851

Kosten taakveld 2.1 Verveer en vervoer

-145.154

Kosten taakveld 6.3 Inkomensregelingen

-58.918

Inkomsten taakveld 7.3 Afval, excl. heffingen

361.172

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. omslagrente

-115.385

BTW

-513.688

Opbrengst heffingen

2.708.306

Dekkingspercentage

92%

Het taakveld 7.3 Afval vormt de kern van de directe lasten van de kostenonderbouwing die te maken heeft met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Dit betreft het gft-afval en het restafval. Dit geldt voor zowel de directe uitgaven als de directe inkomsten.

De kosten van het straatvegen onder taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer biedt ondersteuning aan de uitvoering van de kernactiviteit afval. Straatvegen doet de gemeente om drie redenen. Voor het functioneren van de riolering, vanwege het feit dat mensen hun afvalstoffen weggooien en voor de verkeersveiligheid. Om die reden wordt 1/3 van de kosten van het straatvegen toegerekend aan riolering, 1/3 aan verkeer en vervoer en 1/3 aan afval.  

De afvalstoffenheffing wordt aan gebruikers in rekening gebracht. De kwijtscheldingscomponent van het taakveld Inkomensregelingen maakt onderdeel uit van de verordening Afvalstoffenheffing en om die reden van de kostenonderbouwing van de afvalstoffenheffing.

Het taakveld 7.3 Afval heeft ook directe inkomsten zoals de vergoeding van Nedvang en opbrengsten oud papier en textiel.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de afvalstoffenheffing toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Tenslotte wordt op basis van artikel 15.33, derde lid, van de Wet Milieubeheer de verrekenbare BTW, die ingevolge de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds, aan de kosten van de afvalexploitatie toegerekend.

Begrafenisrechten
Op basis van de verordening Lijkbezorgingsrechten Bloemendaal worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.

Tabel overzicht begrafenisrechten, incl. afkoopsommen onderhoud (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Begrafenisrechten

378.312

 340.804

390.743

Dekkingspercentage

81,8

62

73,8

Berekening van kostendekkendheid van de begrafenisrechten

%

Kosten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, incl. omslagrente

-283.900

Kosten taakveld 0.10 Mutaties reserves

-46.372

Inkomsten taakveld 7.5 Begraafplaatsen, excl. heffingen

50.572

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. omslagrente

-186.638

BTW

0

Opbrengst heffingen

344.371

Dekkingspercentage

73,8%

Het taakveld 7.5 Begraafplaatsen vormt de kern van de directe lasten van de kosten onderbouwing die te maken heeft met het gebruik van de begraafplaats(en) en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen.

De kosten onder taakveld 0.10 Mutaties reserves biedt ondersteuning aan de kernactiviteit Begraafplaatsen. Het betreft de storting in de reserve afkoop onderhoud graven als gevolg van de geraamde opbrengsten afkopen op graven.

Naast de directe lasten vanuit de verschillende taakvelden worden tevens indirecte lasten (overhead) aan de begrafenisrechten toegerekend. De overheadkosten zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Voor de methodiek van de toerekening wordt verwezen naar de paragraaf overhead.

Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven over het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen etc. en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel overzicht leges (bedragen in €)

Opbrengsten

Rekening2017

Begroting 2018

Rekening 2018

GBA (60020310)

17.774

18.658

16.579

Huwelijksvoltrekkingen (60020270)

94.403

102.000

82.859

Reisdocumenten (60020230)

327.763

285.600

289.177

Rijbewijzen (60020220)

122.227

76.500

117.590

Eigen verklaringen (60020240)

13.938

14.280

15.613

Naturalisatie (60020260)

10.390

8.699

16.296

Verklaring omtrent gedrag  (60020250)

13.687

14.280

12.778

Parkeervergunningen (60630310)

19.258

48.960

19.212

Ontheffing/verg. bijzondere wetten (61020210)

9.801

7.693

13.107

Uitwegvergunning/Kabel (62010210)

4.057

434

6.123

Leges onth./verg. APV (63020110)

4.108

6.743

5.067

Kapvergunningen (65070310)

26.453

22.481

28.247

Registr. kinderopvang (66010113)

10.150

5.187

7.350

Bouwvergunningen (68030110)

847.521

772.867

619.101

Woonruimtebeleid overig(68030140)

9.469

14.610

7.171

Huisvestingsvergunning (68030140)

792

816

686

Totaal

1.531.791

1.399.808

1.256.956

Tarieven

2017

2018

Paspoort ouder dan 18 jaar

64,75

65,30

Paspoort jonger dan 18 jaar

51,45

52,00

Identiteitskaart ouder dan 18 jaar

50,65

51,05

Identiteitskaart jonger dan 18 jaar

28,60

29,05

Rijbewijs

38,95

39,65

Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.

Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Precariobelasting

806.551

814.907

786.155

Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.

Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Parkeerbelasting

1.279.244

1.240.769

1.541.186

Tarieven

2017

2018

Max. naheffingsaanslag

61,00

62,00

Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief)

2,50/0,50

2,55/0,55

Bloemendaal-dorp per uur

1,35

1,40

Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen, die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.

Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)

Opbrengst

Rekening 2017

Begroting 2018

Rekening 2018

Toeristenbelasting

1.004.814

892.500

1.028.857

Aantal overnachtingen

388.493

418.241

Tarieven:

2017

2018

Per overnachting

2,25

2,30

Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen.
In het raadsvoorstel bij de belastingverordeningen wordt nader ingegaan op de belastingtarieven en belastingaanpassingen.