Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
1. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag 2017
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
2,478 miljoen
3,379 miljoen
35,726 miljoen
39,989 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
614.849
1.517.131
442.071
1.316.131
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (61010110.443300 + 67010110.443300)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-1.627.000
-1.627.000
-1.650.348
-23.348
Ontwikkelingen
De organisatie is terughoudend in het opvoeren van nieuw en versterkt beleid, ook waar dit bekostigd wordt door besparingen binnen de organisatie. In 2018 speelden de volgende ontwikkelingen:
- Businesscase bluswatervoorziening (watertankwagens)
- Extra taken GGD (jeugdgezondheidszorg, screening TBC, gezondheidsadvies) door instroom statushouders
- Het Vroegsignaleringsoverleg (VSO) in de Veiligheidsregio Kennemerland is voortgezet en heeft zijn meerwaarde bewezen als het gaat om het bieden van veiligheid en zorg aan mensen met verward gedrag.
- De realisering van de nieuwe regionale meldkamer te Haarlem.
- Planvorming, trainingen en oefeningen m.b.t. terrorisme.
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk)
Doelstelling
Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde regeling voor de sociale werkvoorziening.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag 2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
6.376.454
7.062.506
5.113.059
4.141.641
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
0
686.053
212.788
244.153
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (66040110.438206)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-9.000
-9.000
-5.601
-3.399
Ontwikkelingen
Op 1 januari 2016 is een nieuwe Gemeenschappelijke regeling (GR) in werking getreden voor Paswerk, waarbij in de GR nog slechts wordt samengewerkt in Wsw-verband. Er is een aparte rechtspersoon (Pasmatch) gekomen voor de overige activiteiten van Paswerk (dagbesteding en re-integratie van bijstandsgerechtigden), waarvan Haarlem en Zandvoort eigenaar zijn geworden. De overige gemeenten Bloemendaal en Heemstede nemen niet deel, maar beperken zich tot een inkooprelatie met deze rechtspersoon.
Met de Participatiewet is de toegang tot de Wsw afgesloten en het werknemers-bestand Wsw zal dus geleidelijk gaan afnemen de komende jaren. Het bestuur van de GR Paswerk is in 2015 gekomen met een strategisch meerjarenplan om de tekorten op de SW terug te dringen. In 2017 is de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening’ vastgesteld, met een visie op de huisvesting. Ook in 2018 en 2019 is een (beperkte) reorganisatie van de ambtelijke organisatie doorgevoerd. Momenteel wordt de mogelijkheid van een zogenaamd ‘Participatiebedrijf’ onderzocht.Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort.
(Haarlemmerliede & Spaarnwoude is per 1 januari 2019 uitgetreden)Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2017 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar.
Resultaat aandeel Bloemendaal
Werkelijke en geraamde uitgaven aandeel Bloemendaal (5422291+6422271)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-561.996
-585.545
- 569.465
- 16.080
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven (5422291)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-1.917.721
-1.988.369
- 2.013.908
- 23.539
Ontwikkelingen
ICT
In 2018 zijn onder meer voorbereidingen getroffen voor digitale dienstverlening met behulp van DigiD, de LV BAG, de transitie naar waarderen op basis van gebruiksoppervlakte en de splitsing in 3 administraties.Fiscaal beleid
In 2018 hebben weer bilaterale gesprekken met alle vier deelnemende gemeenten plaats gevonden om samen tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding Haarlemmerliede
Haarlemmerliede en Spaarnwoude treedt per 1/1/2019 uit de gemeenschappelijke regeling GBKZ. Er is conform de gemeenschappelijke regeling opdracht gegeven aan een externe bureau om de uittreed vergoeding te bepalen. Dit rapport is opgesteld, vastgesteld en ook aan de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten voorgelegd. Inmiddels is de uittreedvergoeding door de gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude voldaan. Daarnaast is H&S ontvlecht uit GBKZ en zijn er met Cocensus afspraken gemaakt over de lopende dossiers. Met de gemeente Haarlemmermeer moet nog nadere afspraken gemaakt worden over de archiefgegevens.Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor burgers die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog
Jaarverslag 2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Lasten
BatenWerkelijke en geraamde lasten en baten
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-5.767.000
-5.919.000
-5.629.419
289.581
3.005.000
2.900.000
2.907.030
7.030
Ontwikkelingen
Eind 2018 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2017 gedaald (van 201 naar 193). Deze daling is inclusief de instroom van statushouders op Dennenheuvel die per 1 januari 2018 in de bijstand zijn ingestroomd. Ondanks dat wij zien dat de afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsontvangers toeneemt als gevolg van de komst van statushouders, de afsluiting van de Wajong en de verzwaring van de eisen voor toegang tot nieuw beschut werk, hebben wij in 2018 de kansen van een aantrekkende arbeidsmarkt optimaal weten te benutten.
Op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn we in 2018 gestart met een nieuwe aanbesteding. Bij jeugd betekent dit o.a. dat aanbieders maandelijks zijn gaan factureren en dat wij afscheid hebben genomen van de DBC systematiek.
In 2018 hebben wij voorbereidingen getroffen om de taken Werk en Inkomen voor de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude over te dragen aan de gemeente Haarlemmermeer. Dit in verband met de voorgenomen fusie met de gemeente Haarlemmermeer per 2019. De GR Sociale Zaken hebben wij aangepast aan de nieuwe situatie per 1 januari 2019.
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude (tot 1-01-2019), Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag 2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
316.682
289.326
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
Nihil
Nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (64030130.443300)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-79.481
-79.481
-66.251
13.230
Ontwikkelingen
Aandachtspunten in de uitvoering van het beleid blijft:
- Schoolverzuim terugdringen: het Leerplein probeert snel te handelen bij ieder geval van verzuim zonder geldige reden, direct op de betreffende jongere af te gaan. Met kennelijk succes, het totale verzuimcijfer blijft dalen;
- Aanpak thuiszitters: het streven is dat iedere thuiszitter bekend is bij scholen, samenwerkingsverband en Leerplicht. Voor iedere jongere wordt geprobeerd een individueel (maatwerk) traject te creëren;
- Bestrijding voortijdig schoolverlaten: het ministerie van OCW en de scholen hebben in 2017 een nieuw convenant 'aanval op de uitval 2017-21' afgesloten, waarin afspraken zijn gemaakt over een samenhangende aanpak voor de doelgroep risicojongeren in het onderwijs. In de regio zijn aanvullende VSV maatregelen afgesproken.Per 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude door de gemeentelijke fusie met de gemeente Haarlemmermeer uit deze gemeenschappelijke regeling getreden.
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is.
Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
4.013.000
4.902.000
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening van gemeente Haarlem
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
530.000
938.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (62010210.443300)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-120.000
-120.000
-120.000
0
Ontwikkelingen
In 2018 is verder gewerkt aan de opzet van een regionaal bereikbaarheidsprogramma nieuwe stijl, waarin de projectenlijst wordt omgevormd naar vier programmalijnen (auto, fiets, openbaar vervoer en verkeersmanagement). Door de vorming van nieuwe colleges in mei/juni is de samenstelling van de stuurgroep ook geheel vernieuwd. M.i.v. de begroting 2019 is meer ambtelijke capaciteit voor de regio beschikbaar gekomen. De transitie moet in 2019 zijn beslag krijgen.
Inhoudelijk is regionaal gewerkt aan:
- subsidieaanvraag regionale fietsroutes en NS-stallingen (grotendeels toegekend uit Rijksregeling MIRT)
- opdracht aan Prorail voor uitbreidingsplan stalling NS Bloemendaal
- reactie op definitief voorkeursalternatief Duinpolderweg
- regionale invulling Toekomstbeeld openbaar vervoer 2040
- MIRT-NOWA (Rottepolderplein/A9, subidie toegekend)
- opstellen nieuw regionaal bewegwijzeringsplan
- R-net studie busvervoer Zandvoort
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2017(x € 1.000)
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2019
2020
2021
2022
- € 994
- € 994
- € 1.048
- € 993
- € 999
- € 1.006
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2017 is besloten het door GRIT uitgevoerde beheer van onze ICT systemen te outsourcen naar een externe partij. De Europese aanbesteding hiervoor is in 2018 gestart. Voor de werkzaamheden binnen GRIT betekent dit in 2019 een transitie van beheer naar het voeren van regie (management van vraag en aanbod), Naast het voeren van regie zal ook aandacht worden besteed aan contractmanagement, monitoring van SLA’s en technisch applicatiebeheer (gedeeltelijk).
De nieuwe regie organisatie komt onder leiding te staan van een ICT regisseur. Deze “regisseur” is als kwartiermaker betrokken bij het proces van aanbesteding, de transitiefase en de inrichting van het nieuwe GRIT.
Met de overwegingen die aan het besluit tot outsourcing ten grondslag hebben gelegen willen we bereiken dat:
- de bedrijfsvoering van onze gemeentelijke organisatie professioneel draaiende blijft, nu en in de toekomst en dat risico’s zo beperkt mogelijk zijn en blijven.
- aan de hele organisatie 24/7-service wordt verleend;
- een continue monitoring van onze gehele ICT infrastructuur plaatsvindt;
- de personele kwetsbaarheid wordt verminderd;
- specialistische kennis zowel met betrekking tot technisch beheer als technisch applicatiebeheer is geborgd.
De verwachting is dat de transitiefase naar een externe partij in 2019 wel zal leiden tot incidentele (frictie) kosten. Omdat de outsourcing van ICT diensten Europees wordt aanbesteed, zal pas in Q1 2019 duidelijk zijn wat de exacte meerjarige financiële impact hiervan is.
In 2019 zal sprake zijn van een transitie van taken en kennis naar de externe partij. Bij de outsourcing wordt ook de technische infrastructuur meegenomen. De binnen de GRIT begroting in 2019 geplande investering voor vervanging van de infrastructuur komt daardoor te vervallen.
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven.
Deelnemende gemeenten
Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
Op basis van urenbesteding basistakenpakket (= 1.115 uur) € 85.297 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft tot 1 januari 2020 jaarlijks een omvang van respectievelijk 3.930 uur. Daarnaast zijn nog twee andere taken uitgevoerd te weten, Toezicht uitvoering EED richtlijn en de landelijke informatieplicht energiebesparende maatregelen. Voor 2018 kwamen deze kosten in totaal op € 315.147.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
558.225
509.260
8.546.628
8.551.522
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
13.416
10.512
13.416
10.512
Bijdrage vs. begroting
Raming en werkelijke uitgaven bestuurskosten(61020210+67040110.443300)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-356.794
-356.794
-400.444
-43.650
Ontwikkelingen
De Omgevingsdienst IJmond is druk bezig zich voor te bereiden op verschillende ontwikkelingen die op de dienst afkomen.
De voornaamste ontwikkelingen betreffen de invoering van de Omgevingswet, de energie- en warmtetransitie, circulaire economie, verplichte verwijdering van asbestdaken en de decentralisatie van bodemtaken van de provincie Noord-Holland. Inmiddels is de inrichting van de organisatie hierop aangepast en wordt er gebiedsbreed en regio-gericht gewerkt.BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen).
Risico's
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
4.687 miljoen
4.991 miljoen
135.041 miljoen
132.518 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
393 miljoen
337 miljoen
2,53
2,85
Ontvangen dividend vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (60050120.852000)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
30.000
53.281
53.281
0
Ontwikkelingen
Gedurende 2018 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. De nettowinst van de bank over 2018 bedraagt € 337 miljoen (2017: € 393 miljoen). Aan de aandeelhouders wordt voorgesteld om 50% (2017: 37,5%) van de beschikbare winst na belastingen uit te keren. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 159 miljoen. Het dividend bedraagt € 2,85 per aandeel van nominaal € 2,50 (2017: € 2,53 dividend per aandeel).
Het eigen vermogen van de BNG Bank is in 2018 met € 0,3 miljard toegenomen tot € 5,0 miljard, met name door de ontwikkeling van de nettowinst. De solvabiliteitsratio's zijn toegenomen.
De BNG Bank verwacht in 2019 toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze ontwikkelingen zullen de kredietvraag van de klanten positief beïnvloeden. Het renteresultaat zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 410 tot € 450 miljoen. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de nettowinst 2019.Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen).
Risico's
Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
2.869 miljoen
2.939 miljoen
2.787 miljoen
2.804 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
158 miljoen
162 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
220.000
205.670
205.670
0
Ontwikkelingen
De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet.
Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, de gemeenteraad is hier in september 2017 mee akkoord gegaan. Het verkoopproces loopt inmiddels. Naar verwachting wordt de verkoop in 2020 afgerond. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen (ca. € 200.000).
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de tussentijdse rapportage wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 2.583 miljoen
nnb
€ 3.968 miljoen
nnb
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
€ 424 miljoen
nnb
n.v.t.
n.v.t.
Ontvangen dividend vs. begroting
Geraamde en werkelijke inkomsten dividend (60050120.852000)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
110.000
92.982
92.982
0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel.
Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.Financieel belang
4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld.
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
26.140 miljoen
27.049 miljoen
29.521 miljoen
29.562 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2016
2017
2016
2017
2.694 miljoen
2.525 miljoen
8,81
8,26
Ontvangen dividend vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (60050120.852000)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
43.000
43.000
39.813
3.187
Ontwikkelingen
In 2018 is besloten de uniformering van tarieven in te voeren. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie versterkt. De implementatie verlaagd het risico en verbeterd de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit. Het dividend wordt minder.
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stichting Rijk.
Financieel belang
Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2017
31 dec. 2017
1 jan. 2017
31 dec. 2017
386.264
262.516
388.127
515.060
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2016
2017
2016
2017
-32.514
-53.748
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (60040410.443200)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-143.282
-143.282
-156.586
13.304
Ontwikkelingen
De financiële positie van stichting Rijk staat onder druk. Meer inzet van eigen personeel heeft ertoe geleid dat het ziekteverzuim sterk is toegenomen en dat er sprake is van een hoger personeelsverloop. st. Rijk wil kennis gaan organiseren rond fysieke inrichting van gemeenten (buurt), sociaal domein (burger) en bedrijfsvoering. Ook wil stichting Rijk meer kennis rond MVI in huis halen. Verder wordt om sneller op de vragen van gemeenten in te spelen een flexibele pool opgericht. Vanaf de begroting 2019 vraagt stichting Rijk meer middelen van deelnemende gemeenten om deze ontwikkeling in te zetten. Een aantal verbeteringen in de samenwerking stichting Rijk/gemeente Bloemendaal zijn inmiddels ingezet om te komen tot een brede betere aansturing van de inkoopfunctie, beleidskaders en implementatie van duurzaamheid/MVI, contractbeheer en interne kennisontwikkeling.
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer (als rechtsopvolger van Haarlemmerliede en Spaarnwoude) Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Sinds 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag.
Jaarverslag (2017)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen, incl. voorzieningen
31 dec. 2017
31 dec. 2016
31 dec. 2017
31 dec. 2016
2.047.663
1.905.412
1.962.374
1.855.067
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2016
2017
2016
+ 102.000
- 177.051
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten
Primitieve begroting 2017
Begroting na wijziging 2017
Werkelijk 2017
Verschil Rek./Begr. 2017
0
0
0
0
Ontwikkelingen
Voor de jaren 2018 tot en met 2021 verwacht het schoolbestuur de volgende exploitatiesaldi:
2018: € 75.000
2019: € 42.000
2020: € 0
2021: € 0Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
Partijen binnen de MRA hebben een convenant afgesloten voor versterkte samenwerking, waardoor het mogelijk is om gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. De MRA moet continu economisch kunnen vernieuwen. Dat is nodig om het welvaarts- en welzijnsniveau van de mensen die hier wonen en werken te kunnen waarborgen. Dit betekent voldoende nieuwe woningen, ruimte om te kunnen ondernemen, experimenteren met nieuwe economische sectoren, innoveren, verbeteren van de leefkwaliteit, versnellen van de transitie naar een schonere economie, verbeteren van de regionale bereikbaarheid en klimaatbestendigheid. Bovenal moet de MRA snel kunnen inspelen op veranderingen.
Deelnemende gemeenten
Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort
Bestuurlijk belang
In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden.
Financieel belang
De regiegroep van de MRA doet jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Er is sprake van een basisbijdrage voor gemeenten van € 1,50 per inwoner per gemeente. Dat is voor Bloemendaal een bijdrage van € 33.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De bijdrage voor 2019 is ongewijzigd.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: klein.
Jaarverslag (2018)
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
-
-
-
-
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
-
11.806
-
0
Bijdrage vs. begroting
Werkelijke en geraamde uitgaven bestuurskosten (63010110.443800)
Primitieve begroting 2018
Begroting na wijziging 2018
Werkelijk 2018
Verschil Rek./Begr. 2018
-33.000
-33.000
-33.000
0
Ontwikkelingen
De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering Woningbouw, Strategische agenda Kust (Amsterdam Beach), Taskforce OV Knooppunten Kennemerlijn, Actieprogramma Metropolitane Landschap (Ontwikkelperspectief Binnenduinrand), circulair maken regionale grondstoffenketens.
Bloemendaal heeft belang bij deze samenwerking om grensoverschrijdende opgaven op te kunnen lossen. Het gaat dan om het behouden van het hoogwaardig woonmilieu, regionale afstemming over een goed en gevarieerd winkelaanbod, behoud en versterking van de landschappelijke en cultuurhistorische waarden van de landgoederen en groene gebieden, versterking van (verblijfs)recreatie en goede vergader- en congresfaciliteiten, goede en hoogwaardige (OV-)verbindingen met Amsterdam en Schiphol. Het positief resultaat 2018 wordt gebruikt om projecten in 2019 te realiseren.