Jaarrekening 2018

Financiering

Financiering

Financiering

In de dienstverleningsovereenkomst met de BNG Bank is het liquiditeitenbeheer opgenomen. Een tekort aan middelen kan hierdoor op voordelige wijze worden geleend zonder risico voor de gemeente. Met behulp van de periodiek bijgestelde liquiditeitenplanning wordt inzicht verkregen in de financieringsbehoefte.

Ontwikkeling liquiditeitspositie
Op basis van geactualiseerde liquiditeitenplanningen worden de wijzigingen in de uitgaande en inkomende geldstromen opgevangen binnen de ruimte van de kasgeldlimiet. Gedurende het gehele jaar stond de financieringspositie van de gemeente door het investeringsvolume voor met name wegen en riolering onder continue druk. Met het op gang komen van de invorderingstermijnen gemeentelijke belastingen, de ontvangsten van de jaarlijkse uitkering uit het BTW-compensatiefonds per 1 juli en de verkoopopbrengst van vastgoed (Recifelaan 22 en Zomerzorglaan 38) is de financieringsbehoefte en liquiditeitspositie gedurende het jaar 2018 in control gebleven. Door de voortgang van de onderhanden en geplande investeringen en de reguliere aflossing van de vaste geldleningen moest een beroep op de geld- en kapitaalmarkt worden gedaan. Op 14 december 2018 is tot consolidatie overgegaan door het aantrekken van een geldlening van € 5 miljoen voor 1 jaar en 4 dagen.

Leningenportefeuille

Aangegane langlopende geldleningen

2018

Leningenbestand per 1 januari 2018

29.950.000

Reguliere aflossing

6.150.000

Vervroegde aflossing

0

Nieuw aangetrokken leningen 2018

5.000.000

Leningenbestand per 31 december 2018

28.800.000

Financieringspositie
Gemeentefinanciering heeft betrekking op de financiering van de organisatie voor de lange termijn. Zodra de financieringsmiddelen (de reserves, voorzieningen en opgenomen geldleningen) lager zijn dan het totaal van de boekwaarde van de investeringen, inclusief voorraden, is dit een teken dat de gemeente een vaste geldlening moet gaan aantrekken.

(bedragen x € 1.000)

1-1-2015

1-1-2016

1-1-2017

1-1-2018

31-12-2018

Eigen vermogen

    27.279

    26.948

   27.397

  30.259 

29.814

Voorzieningen

      10.263

      7.809

   4.469

 3.654 

4.081  

Opgenomen geldleningen

    35.151

    25.000

   31.100

 29.950 

 28.800

Vaste activa

      52.207

     57.523

    61.805

 61.476 

 62.416

Voorraad grond

      15.543

     5.560

    0

0

Totaal activa en gronden

    67.750

   63.083

   61.805

 61.476 

 62.416

Saldo financiering

   4.943  

 -3.326

   1.161

 2.387  

 279

In 2018 is het financieringsoverschot met circa € 2 miljoen afgenomen. De schuldpositie voor langlopende geldleningen is met € 1 miljoen gedaald in combinatie met een toename van het geïnvesteerd vermogen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.

Rentekosten
Het aantrekken en verstrekken van geldleningen betreft een treasury-activiteit waaruit respectievelijk rentelasten en rentebaten voortvloeien die worden verantwoord op het taakveld Treasury. Het saldo van deze rentelasten en -baten wordt aan de taakvelden toegerekend met behulp van een renteomslag. Rente van leningen die specifiek zijn aangetrokken voor een project of (door)verstrekking (=projectfinanciering) en rente aan grondexploitaties blijven buiten de omslagberekening. Dit geldt ook voor de rentevergoeding die evt. berekend wordt over het eigen vermogen en/of de voorzieningen. Het BBV laat een dergelijke rentevergoeding toe. Echter vanwege het verlangde inzicht, de eenvoud en transparantie is ervoor gekozen deze systematiek niet meer toe te passen. Verder heeft de gemeente geen projectfinancieringen aangetrokken.
De omslagrente wordt berekend door de aan de taakvelden toe te rekenen rente te delen door de boekwaarde per 1 januari van de vaste activa die integraal zijn gefinancierd. Het bij de Najaarsnota bijgestelde geraamde omslagpercentage 2018 bedroeg 0,732% en is gebaseerd op de in het verleden afgesloten en toekomstige af te sluiten vaste geldleningen. De rente is laag als gevolg van lagere rentes op de kapitaalmarkt.
In het volgende schema wordt inzicht gegeven in de werkelijke rentelasten externe financiering, het renteresultaat en de wijze van rentetoerekening.

Renteschema:

in € 

De externe rentelasten over de korte en lange financiering

457.380

De externe rentebaten over de korte en lange financiering

-/-

30.866

Saldo rentelasten en rentebaten

426.514

Rente grondexploitaties

-/-

-  

Rente projectfinanciering

-/-

  -

Rente door verstrekte leningen

-/-

 -

Aan taakvelden toe te rekenen externe rente

426.514

Rente over eigen vermogen

-

Rente over voorzieningen

-

Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente

426.514

De aan taakvelden toegerekende rente (omslagrente)

 -/-

441.721

Renteresultaat op het taakveld Treasury

 -/-

15.207

De boekwaarde van de activa die integraal is gefinancierd per 1 januari 2018 bedraagt € 61,5 miljoen. De aan taakvelden toegerekende rente bedraagt € 0,442 miljoen.
De afwijking tussen de werkelijke rentelasten € 0,427 miljoen en de toegerekende rentelasten € 0,442 miljoen bedraagt € 0,015 miljoen. De afwijking is kleiner dan 25% en voldoet daarmee aan de richtlijn van het BBV. Het voordeel op de rentekosten is veroorzaakt door negatieve rentepercentages voor de korte financiering.

Schatkistbankieren
De wet verplicht alle decentrale overheden hun overtollige (liquide) middelen aan te houden bij het ministerie van Financiën, de rijksschatkist. Het woord 'overtollig' verwijst naar alle middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. De gemeente Bloemendaal mag haar overtollige middelen tot een bepaald bedrag buiten de schatkist van het Rijk aanhouden. Het drempelbedrag voor Bloemendaal bedroeg in 2018 op basis van het begrotingstotaal € 382.500. Dagelijks worden de overtollige middelen in rekening-courant automatisch met het rijk verrekend. De gemeente Bloemendaal heeft in 2018 geen substantiële overtollige middelen uitgezet. Met de verplichte deelname aan het schatkistbankieren is het beleggingsrisico waaraan de gemeente wordt blootgesteld nihil. Daarentegen dient de gemeente ook weer niet over liquide te zijn omdat de rente-inkomsten uit de verplichte belegging bij het rijk marginaal zijn. De liquiditeits- en koersrisico's worden continue bewaakt in relatie tot de stand in rekening-courant bij de BNG Bank.