Jaarrekening 2018

Bedrijfsvoering en Overhead

Overhead

Overhead

In de programma’s worden alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. Om de raad op een eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven is een aparte paragraaf overhead in het programmaplan opgenomen.

Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.

Door gebruikmaking van deze definitie kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan de taakvelden. Grofweg kunnen de kosten van overhead worden verdeeld in ondersteunende afdelingen c.q. teams en ondersteunende personen op de taakvelden.
Alle kosten voor overhead zijn apart centraal begroot op het taakveld 0.4 en worden niet door belast aan de taakvelden waar de directe kosten op staan.
De overhead van de gemeente Bloemendaal bestaat uit:

  • leidinggevenden primair proces;
  • financiën en controle;
  • personeel en organisatie;
  • inkoop;
  • communicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatiebeheer, -voorziening en automatisering;
  • facilitaire zaken en huisvesting.

De huisvesting heeft betrekking op ruimten voor de uitvoering van de algemene taken van de eigen gemeentelijke organisatie.

De bijdragen van de verbonden partijen (o.a. IASZ en GBKZ) worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waarvoor werkzaamheden worden verricht. Dat sluit aan bij het gewijzigde BBV waarbij de beleidsdoelstellingen van verbonden partijen bij de programma’s moeten worden opgenomen.

Het centraal opnemen van de kosten van overhead betekent dat het niet langer mogelijk is om uit de taakvelden alle tarieven te bepalen. De wijziging van de begrotingsvoorschriften heeft echter geen wijziging tot gevolg van de fiscale voorschriften. In de paragraaf lokale heffingen zijn uit oogpunt van transparantie verplichte berekeningsmodellen opgenomen waaruit blijkt hoe de tarieven zijn berekend en welke beleidskeuzes bij die berekening zijn gemaakt.
De berekening van de tarieven geschiedt extra comptabel waarbij de overhead op consistente wijze is toegerekend. Gekozen is voor een toerekening op basis van de personeelslasten welke aansluit met het door het CBS gehanteerde techniek. De kosten van overhead zijn in de vorm van een opslag meegenomen in de tarieven van bij derden in rekening te brengen kosten zoals rioolheffing, afvalstoffenheffing en begrafenisrechten. Voor een nadere toelichting en uiteenzetting wordt verwezen naar de paragraaf lokale heffingen.

Voor de beleidsmatige ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering (human resource management, GRIT, informatisering en inkoop) wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.

OMSCHRIJVING OVERHEAD

LEIDINGGEVENDEN PRIMAIR PROCES

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-249.208

-264.208

-248.881

Baten

0

0

0

FINANCIEN, TOEZICHT EN CONTROL

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-760.119

-760.119

-778.899

Baten

0

0

11.047

P&O , HRM

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-1.414.676

-1.492.846

-1.759.682

Baten

0

0

0

INKOOPFUNCTIE

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-143.282

-143.282

-156.586

Baten

0

0

0

COMMUNICATIE

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-228.774

-308.774

-318.174

Baten

0

0

0

JURIDISCHE ZAKEN

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-230.450

-369.050

-402.869

Baten

0

0

1.395

BESTUURSZAKEN EN -ONDERSTEUNING

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-619.704

-619.704

-598.444

Baten

0

0

0

INFORMATIEBEHEER (DIV)

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-200.388

-194.909

-187.817

Baten

0

0

0

FACILITAIRE ZAKEN

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-677.118

-695.118

-632.311

Baten

0

0

52

INFORMATIEVOORZ. & AUTOMATISERING

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-2.932.130

-3.091.876

-2.918.282

Baten

834.621

834.621

701.234

HUISVESTINGSKOSTEN

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-726.650

-781.956

-811.192

Baten

37.214

37.214

45.774

UITBESTEDINGSKOSTEN BEDRIJFSVOERING

Begroting 2018

Begroting na wijziging

Rekening 2018

Lasten

-244.265

-259.744

-263.781

Baten

0

0

0

Saldo

-244.265

-259.744

-263.781

OVERHEAD LASTEN

-8.426.764

-8.981.586

-9.076.920

OVERHEAD BATEN

871.835

871.835

759.503

OVERHEAD TOTAAL

-7.554.929

-8.109.751

-8.317.417