Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. | ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 45%. | ||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog | ||||||||||||||||
Jaarverslag 2018 |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting Lasten |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Eind 2018 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2017 gedaald (van 201 naar 193). Deze daling is inclusief de instroom van statushouders op Dennenheuvel die per 1 januari 2018 in de bijstand zijn ingestroomd. Ondanks dat wij zien dat de afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsontvangers toeneemt als gevolg van de komst van statushouders, de afsluiting van de Wajong en de verzwaring van de eisen voor toegang tot nieuw beschut werk, hebben wij in 2018 de kansen van een aantrekkende arbeidsmarkt optimaal weten te benutten. Op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn we in 2018 gestart met een nieuwe aanbesteding. Bij jeugd betekent dit o.a. dat aanbieders maandelijks zijn gaan factureren en dat wij afscheid hebben genomen van de DBC systematiek. In 2018 hebben wij voorbereidingen getroffen om de taken Werk en Inkomen voor de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude over te dragen aan de gemeente Haarlemmermeer. Dit in verband met de voorgenomen fusie met de gemeente Haarlemmermeer per 2019. De GR Sociale Zaken hebben wij aangepast aan de nieuwe situatie per 1 januari 2019. |